Dropshipping – tak, czy nie?

Home/Dropshipping – tak, czy nie?

Dropshipping – tak, czy nie?

Czym jest dropshipping? To model wysyłkowy, polegający na przeniesieniu pakowania i wysyłki produktów ze sprzedawcy na dostawcę lub producenta. Dla sprzedających na Amazon oznacza to, że ich rola w sprzedaży kończy się na wystawieniu oferty i skoordynowaniu działań z dostawcą. Po dokonaniu zakupu wybranego artykułu przez klienta, sklep przekazuje informacje do dostawcy, a ten zajmuje się realizacją zamówienia. Amazon dopuszcza korzystanie z pośredników i dla wielu, szczególnie początkujących sprzedawców, ten model może być zbawienny. Zanim jednak podejmie się decyzję o skorzystaniu z tej metody działania, warto zapoznać się ze wszystkimi za i przeciw.

Znalezione obrazy dla zapytania drop shipping

Pierwsza kwestia, na której należy się skupić, to przepisy Amazon, dotyczące korzystania z drop shippingu. Wymagania względem osób korzystających z tej metody dostawy wyglądają następująco:

  1. Kontroluj swoje produkty.
  2. Sprzedawane produkty powinny zawierać informacje o sprzedawcy zarejestrowanych na Amazon, nie zaś o dostawcy. Kontakt w sprawie reklamacji, czy zwrotów powinien również być kontaktem do sprzedawcy. W paczce nie mogą się znajdować żadne dane, rachunki, faktury inne, niż zarejestrowanego sprzedawcy.
  3. Weź odpowiedzialność za akceptację i procesowanie zwrotów swoich produktów, nie zrzucaj jej na dostawcę.
  4. Stosuj się do zasad i przepisów obowiązujących dla sprzedawców Amazon.

Złamanie powyższych wymagań może prowadzić nie tylko do zawieszenia konta sprzedawcy, ale również do jego całkowitego usunięcia. Niedopuszczalne jest także kupowanie produktów od innych sprzedawców detalicznych, re−sprzedaż, a następnie wysyłanie ich bezpośrednio do klientów, za pomocą systemu wysyłki owego sprzedawcy detalicznego, od którego produkt został zakupiony.

Jakie więc są zalety korzystania z bezpośredniej wysyłki produktów przez dostawców do klientów?

  1. Mniejsza liczba obowiązków do spełnienia przy prowadzeniu sprzedaży – ten argument jest szczególnie ważny dla sprzedawców zaczynających swoją karierę w tym biznesie. Zamawianie, przechowywanie, pakowanie i wysyłka artykułów mogą być przytłaczające dla początkujących sprzedawców. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z drop shippingu zmniejsza marżę ze sprzedaży (jest to bardziej kosztowne, niż odebranie wysyłki samemu i dalsza, detaliczna dostawa dóbr). Z drugiej jednak strony, brak konieczności płacenia za powierzchnię magazynową jest znaczącą oszczędnością.
  2. Skupiając się jeszcze na kwestii magazynowania, drop shipping jest dobrą metodą dla sprzedawców, oferujących produkty gabarytowe. Przechowywanie takich artykułów jest nie tylko niewygodne, ale i kosztowne. Jeśli więc można z tego zrezygnować i koniec końców oszczędzić, jest to sprawa co najmniej warta przemyślenia.
  3. Jeśli sprzedawca chce rozszerzyć swoje portfolio i spróbować szczęścia, wystawiając inne produkty, bezpieczniejszym rozwiązaniem może być dla niego skorzystanie z bezpośredniej wysyłki od dostawcy. Odejmując z równania konieczność zapewnienia przestrzeni magazynowej na swoje nowe artykuły, zmniejsza się ryzyko inwentarzowe.
  4. Zwalniając czas, który w innym wypadku poświęcony by został na pakowanie i wysyłkę produktów, sprzedawca może skupić się na innych obszarach swojego biznesu. Np. na marketingu, utrzymywaniu dobrych kontaktów z klientami, etc. Tutaj jednak istnieje mały haczyk i w ten sposób przechodzimy do wad.

Podobny obraz

Wady:

  1. Odnosząc się do ostatniego punktu potencjalnych zysków z korzystania z drop shippingu, możemy ustalić, że utrzymywanie dobrych kontaktów z klientami jest kluczowe dla sukcesu biznesu. Jak jednak to osiągnąć, jeśli po dokonaniu zakupu, sprzedawca nie ma w zasadzie wpływu na dalszy przebieg transakcji, a przynajmniej nie uczestniczy w nim bezpośrednio. To może wpłynąć na osłabienie relacji z klientami, albo kompletny brak zaistnienia takowej.
  2. Brak możliwości personalizacji zamówienia i wpływu na zadowolenie klienta. Nie biorąc udziału w procesie pakowania i wysyłki, sprzedawca odbiera sobie możliwość dodania specjalnych bonusów do paczki, wprowadzenia promocji, czy choćby zaoferowania unikalnego pakowania produktu na prezent. To również może negatywnie wpłynąć na doświadczenia klienta z danym sprzedawcą.
  3. Jeśli marża sprzedawcy jest niewielka, to tak, jak zostało już wcześniej wspomniane, drop shipping obniży ją prawdopodobnie do pułapu nieopłacalności. Dodatkowo, brak uczestnictwa w procesie pakowania i wysyłki może prowadzić do błędów i pomyłek, które finalnie mogą zaowocować negatywną opinią wśród konsumentów a tym samym – upadkiem biznesu.

Jak widać, jest więc tyle samo wad, co zalet, korzystania z pośrednictwa w wysyłce. Wszystko zależy od rodzaju prowadzonego interesu, sprzedawanych artykułów, ich wielkości i różnorodności, a także metod, poprzez które sprzedawca chce budować swoją markę w internecie. Z pewnością jednak, nadal pozostaje silna grupa sprzedawców, dla których drop shipping jest zbawieniem inny używają tak zwanych prep center.

Comments

comments

By | 2017-07-05T14:47:03+00:00 |Bez kategorii, Dla początkujących|Możliwość komentowania Dropshipping – tak, czy nie? została wyłączona