Amazon vs. Allegro

Home/Amazon vs. Allegro

Amazon vs. Allegro

Amazon początkowo był graczem jedynie amerykańskim, jednak platforma amerykańska się rozrastać i wkraczać na tereny europejskie. W tej chwili, w państwach takich jak Niemcy, czy Wielka Brytania Amazon jest już jednym z największych, funkcjonujących tam sklepów internetowych. Dalszy rozwój marki dąży do wkroczenia na kolejne rynki krajowe, te są już jednak nasycone, a wpływy wśród konsumentów podzielone pomiędzy najbardziej znaczące firmy. Ogromne zainteresowanie i ekscytacja potencjalnym wejściem Amazon do Polski ściera się z wątpliwościami, czy rodzimi gracze zostaną wyparci, czy też wręcz przeciwnie, to Amazon poniesie porażkę tak, jak miało to miejsce w przypadku eBay. Najsilniejszą marką e−commerce w Polsce jest oczywiście Allegro, warto więc, myśląc o debiucie Amazon w naszym kraju, przyjrzeć się różnicom, pomiędzy tymi dwoma serwisami.

  1. Allegro jest serwisem aukcyjnym, Amazon zaś platformą czysto e−commercową. Naturalnie, w przypadku Allegro, istnieje również opcja „kup teraz”, z której zresztą korzysta coraz więcej użytkowników, jednak samo założenie platformy, sprowadza się do podobnych reguł, co w E−bayu. Na Amazon natomiast nie ma możliwości licytacji – towary wystawiane są na sprzedaż z konkretną ceną, a użytkownik może zdecydować się na zakup, bądź nie.

Krążą jednak pogłoski o tym, że Allegro zamierza usunąć opcję „kup teraz”, przygotowując się właśnie na wkroczenie Amazon do Polski i chcąc prawdopodobnie zdeklarować się jako serwis zupełnie innego rodzaju, jak eBay w Stanach Zjednoczonych.

  1. Na Amazon konkretny produkt, może mieć wielu sprzedawców. Na Allegro sprawa wygląda odwrotnie – to konkretny sprzedawca, może oferować wiele produktów, nie zaś na odwrót. Nie chodzi tu oczywiście o to, że powiedzmy specyficzny model komputera nie może być wystawiony na sprzedaż przez kilku różnych użytkowników, ale raczej o dostosowanie interfejsu poszczególnych platform. Przeglądając ofertę na Allegro, zjeżdżając na dół strony produktu, możemy zobaczyć jakie inne artykuły oferuje ten sam sprzedawca. Nie ma jednak żadnej informacji, czy ten sam produkt jest oferowany również przez kogoś innego, możliwie, że w niższej cenie, lub na lepszych warunkach. Amazon natomiast posiada dokładnie odwrotny system – przeglądając stronę produktu, w kolumnie po prawej stronie możemy znaleźć linki do tego samego artykułu, oferowanego przez innych użytkowników.amazon1
  2. Na stronie produktu Allegro można znaleźć informacje od sprzedawcy: opis produktu, specyfikację, elementy, które wchodzą w skład oferowanego pakietu, czy opcje dostawy. Można również przejść dalej, klikając w link sprzedającego i dowiedzieć się, jakie ma opinie użytkowników, czy uznawany jest za godnego zaufania, jak przebiega dostawa, etc. Na Amazon otrzymujemy właściwie wszystkie wyżej wymienione informacje, dostajemy jednak również dodatkowo komentarze i recenzje użytkowników, na temat produktu. Ten bardzo ważny, z punktu widzenia konsumenta, element jest znaczącą różnicą pomiędzy obydwoma serwisami. Nie będąc pewnym zakupu, użytkownik na Allegro nie rozwieje swoich wątpliwości, nie dowie się, czy noże są faktycznie nierdzewne, a koszule niegniotące się, choć otrzyma zapewnienie, czy sprzedawca jest godny zaufania. Na Amazon natomiast, konsument ma możliwość sprawdzić, czy inni nie oszukali się, kupując dany produkt i czy tenże produkt, spełnił ich oczekiwania. Jest to bardzo istotna zaleta Amazon.
  3. Do teraz, Allegro nie posiada usługi wsparcia sprzedawców, poprzez odebranie od nich produktów, zapewnienie przestrzeni magazynowej do przechowywania artykułów, czy zorganizowania za nich pakowania i doręczenia paczki, wraz z pełną obsługą potencjalnego zwrotu. Jak wiadomo, Amazon oferuje wszystkie wymienione powyżej usługi, jako pakiet FBA. To wartość dodana nie tylko dla sprzedawców, ale także dla konsumentów. Zamawiając artykuł poprzez Allegro, użytkownik musi się liczyć z opóźnieniami, czasem oczekiwania na wysyłkę, określonym przez każdego sprzedawcę z osobna i niemożnością zwrotu paczki, jeśli została np. uszkodzona podczas transportu, ponieważ poszczególni sprzedawcy nie mają standaryzowanego systemu reklamacji i zwrotów. W przypadku Amazon FBA te problemy przestają istnieć. Wszystkie produkty wysyłane są z magazynów na tych samych zasadach, a konsumenci mogą wybrać sposób dostawy, zgodny z ogólnym regulaminem Amazon, nie zaś specyficzną polityką konkretnego sprzedawcy. Oczywiście, Allegro posiada również asortyment własnych produktów, sprzedawanych pod banderą marki, które podlegają pod regulamin ogólny, a nawet opcje darmowej dostawy. Nie różni się to jednak w żadnym stopniu od np. Kindle by Amazon, a tym bardziej nie zmienia sytuacji dotyczącej kupowania od pozostałych sprzedawców na rodzimym serwisie.allegro

Patrząc więc na porównanie pomiędzy Amazon i Allegro, te dwa serwisy wypadają zupełnie różnie. Są one przystosowane do innego rodzaju zakupów, kładą odmienny nacisk na kwestie pośrednictwa w sprzedaży, czy satysfakcji konsumenckiej i choć tak Amazon, jak i Allegro przestrzegają międzynarodowych i państwowych przepisów, dotyczących zakupów w internecie, zwrotów i reklamacji, to Allegro nie dodaje żadnej darmowej gwarancji jakości obsługi, ani nie stworzyło żadnego mechanizmu uczestnictwa w sprzedaży, jak uczynił to Amazon. Koniec końców, są to odmienne byty, trafiające w dużej mierze w zupełnie różne potrzeby konsumentów. Jeśli jednak trzeba by było wybrać, Amazon wydaje się jednak oferować odrobinę więcej swoim użytkownikom.

Comments

comments

By | 2016-12-16T19:33:19+00:00 |Bez kategorii, Dla początkujących|Możliwość komentowania Amazon vs. Allegro została wyłączona